Nordkapp - Lindesnes 29. juli til 14. august 2011

Dag 13 onsdag 10. august, Bøverton - Tyinkrysset 106 km

Effektiv sykkeltid: ca 5 timer
Snitt hastighet: Det snakker vi ikke om i dag
Total stigning: 2650 m
Vær: Perfekt – startet skyfritt men det kom inn noen skyer etter hvert, men da vi passerte Tyin var det knall blå himmel igjen

Turen i dag: Dagen i dag regner vi som ”hviledag” pga den korte etappen. Vi startet kl. 09.00 bra Bøverton Skysstasjon som ligger et godt stykke opp mot Sognefjell på ca 900 moh. Det var ikke en sky å se da vi startet og vi var i fyr og flamme alle sammen. Deilig å sykle fjell med en blå himmel som kulisse. Vi syklet resten av stigningene opp til Sognefjellet (1434 moh) som er Norges høyeste fjellovergang. Der tok vi noen flotte bilder og filmet litt før vi satte utfor mot Turtagrø (ca 900 moh) hvor vi svingte av på Tindeveien som går over til Øvre Årdal. Denne veien har ”to” topper på ca. 1300 moh. Dvs når vi er over den første så sykler vi ned et par hundre høydemeter før vi klatrer opp til topp nr 2 som bomstasjonen ligger. Herfra er det utfor i ca 19km til Øvre Årdal. På vei ned var Ken Vidar uheldig og pungterte på forhjulet i 65 km/t. det gikk dessverre ikke bra og gutten er nå full av skrubbsår og sting som legevakten i Øvre Årdal lappet sammen. Ken Vidar er ikke av den sarte typen. Han skal gjennomføre denne turen uansett sier han. Vi skal støtte Kennyboy så godt vi kan på vær vei videre sørover. Han har allerede fått kallenavnet Johnny Hoogerland (han som ble hengende i piggtrådgjerdet i Tour de France og fullførte touren med skadene)
I Øvre Årdal spiste vi lunsj i en park i sentrum. Deretter satte vi kursen til andre siden av dalen og startet på klatringen opp mot Tyin (1117 moh), men etter kun en liten kilometer opp i bakken ble vi stoppet av veivesenet som hadde stengt veien pga rassikring. De åpnet ikke igjen før om 45 minutter. Dermed fikk vi forlenget en allerede lang lunsj med nesten en time. Vel, tide slo vi i hjel med å slumre i solsteiken og ladet opp til 1000 meter klatring.
Oppe ved Tyin fikk vi en skikkelig god medvind så det tok ikke lange tiden før vi ”blåste” over til Tyinkrysset. Derfra er det kun noen få kilometer opp til Filefjell hvor vi overnatter på Nystuen Hotell
Vi har nå passert 2360 km og nærmer oss slutten av denne fantastiske turen. Uansett hvordan været blir de siste dagen så har vi vørt ufattelig heldige. Vi har kun 3 dager til nå med regnbyger – og da snakker vi om kun noen få regnbyger i løpet av en lang dag. Resten har vært i enten strålende solskinn eller overskyet. Nå meldes det også supert vær i morgen og overmorgen og da er vi ferdige med fjellene. Kan man ha mer flaks med været? Vi bor jo i et land der vi har MYE vær og sommeren har jo ikke vært så veldig bra ellers!
Noen har spurt på gjesteboka når vi ankommer Hovden på lørdag. Svar: Vet ikke. Helt umulig å si men vi starter ca 08.00 – 09.00 og skal sykle ca 150km inkludert 2 fjell. Vi satser på å være der før kl. 18.00.

Geir A hilser så mye til jentane sine og savner dem. Ser frem til å treffe dere til søndag.
Johnny hilser igjen til sin elskede sønn Felix og ser også veldig frem til å se og kose med deg til søndagJ